Binnen de diensten van gemeente Alveringem was er nood aan een nieuwe infrastructuur. Het toenmalige analoge systeem was totaal voorbijgestreefd en voldeed niet langer aan de eisen die het gemeentebestuur stelde.

We spraken met Wouter Accou, Algemeen Directeur bij Gemeente Alveringem: “Ons systeem was duidelijk toe aan vervanging. We werkten nog steeds met een analoog systeem dat allesbehalve dynamisch was. We konden niets zelf programmeren, we zagen niet wie er belde of als het een binnen- of buitenlijn was. Met andere woorden: verandering was meer dan noodzakelijk.”

“De samenwerking met Fonitel was een logische volgende stap”, gaat Wouter Accou verder. “Nog voor de implementatie van de nieuwe telefooncentrale, was de gemeente reeds een samenwerking gestart met het OCMW om diverse ICT-projecten uit te werken. Het OCMW werkte al jarenlang succesvol samen met Fonitel – zowel op het vlak van telefonie als op het vlak van noodoproepsystemen – wat onmiddellijk resulteerde in het logische gevolg om ook voor de nieuwe telefooncentrale de handen in elkaar te slaan. Fonitel zag ook onmiddellijk de meerwaarde hiervan in en beschouwde het project niet als een afzonderlijke opstelling, maar wel als een verdere uitbreiding op een bestaand systeem. Iets wat de optimalisatie van de telefonie alleen maar ten goede kwam.”

Lagere telecomfacturen

“Het streven naar uniformiteit binnen de drie sites – WZC ’t Hoge, het gemeentehuis en het OCMW – was voor ons een must. Een doordachte telefonieoplossing heeft hier zeker een steentje aan bijgedragen. Zo kunnen we nu vanop elke site intern bellen naar elkaar en hoeven we geen buitenlijnen meer te gebruiken, wat uiteraard de maandelijkse telecomfactuur doet dalen. Daarnaast heeft dit ook gezorgd dat de afstand tussen de collega’s kleiner wordt. We werken nauwer en intenser samen. Iets wat ik niet onmiddellijk had verwacht, maar wat uiteraard een zeer positief gevolg is.”

“Een andere uitdaging was het beheer van het volledige systeem. In eerste instantie wordt de centrale volledig beheerd en geprogrammeerd door Fonitel, maar daarnaast wilden we toch ook zelf kleine wijzigingen kunnen aanbrengen. Zelf optreden wanneer nodig, is voor ons heel praktisch. Dankzij de nodige opleidingen, slagen we erin het beheer voor een deel over te nemen.”

“Wat voor ons een grote meerwaarde is, is dat we met ons nieuwe systeem telkens kunnen verder bouwen naargelang de noden zich aandienen. Zo maken we op dit moment nog geen gebruik van Unified Communications, maar we zijn wel van plan om naar de toekomst toe deze piste te bekijken voor een aantal keypersonen binnen Gemeente Alveringem.”

Eenvoudige communicatielijnen

“Gedurende het ganse proces heb ik het gevoel dat we elkaar snel gevonden hebben. Het grote voordeel van de samenwerking met Fonitel is dat iedereen klare taal spreekt. Als er tijdens de installatie al eens een hapering was, bleek Fonitel heel aanspreekbaar te zijn. Mensen spreken mensen, waardoor we heel snel tot een goede overeenkomst kwamen. Eenvoudige communicatielijnen en korte aanspreekpunten zijn voor ons belangrijke elementen in een samenwerking. Fonitel doet zijn best om ook na de installatie het contact met de klant te behouden. Enkele keren per jaar komt er iemand langs om te polsen hoe alles verloopt en om eventuele nieuwe features uit de doeken te doen. En net dat klantencontact is voor ons essentieel in de samenwerking.”

DE OPDRACHT DE OPLOSSING DE VOORDELEN
De analoge telefooncentrale vervangen
door een dynamisch, flexibel en innovatief
communicatieplatform
  • MiVoice Business
  • MiVoice Border Gateway
  • Koppeling 3 sites
  • 125 gebruikers
  • 15 SIP Trunks
  • Intern bellen tussen drie vestigingen > kostenbesparing
  • Efficiënter werken
  • Korte communicatielijnen voor, tijdens en na installatie
  • Overschakeling naar SIP (Destiny) > kostenbesparing
×
Show